Reis naar het noorden - Reisverslag uit Stupino, Rusland van Coen Bink - WaarBenJij.nu Reis naar het noorden - Reisverslag uit Stupino, Rusland van Coen Bink - WaarBenJij.nu

Reis naar het noorden

Door: Coen

Blijf op de hoogte en volg Coen

22 Oktober 2016 | Rusland, Stupino

Hallo allemaal,

Afgelopen week zijn we 3 dagen naar de Vologda regio geweest, dit was 600 km rijden naar het noorden toe. Een rit van ruim 10 uur. We zijn er woensdag heen gereden, donderdag een bedrijf bezocht en vrijdag weer terug gereden. Het melkveebedrijf is het enige bedrijf met melkrobots, 12 stuks. Verder hadden ze ook nog een melkstal en werden er nog koeien gemolken in de aanbindstal. Totaal 2200 melkkoeien op het gehele bedrijf. We hebben het gehele bedrijf bekeken en geconcludeerd dat er nog behoorlijk wat verbeterpunten zijn, dit hebben we ook benoemd.

We verbleven in een luxe hotel in de stad Vologda. Hier hebben we ook een traditionele Russische muts gekocht op de lokale ''zwarte'' markt.

Onderweg hebben we vooral veel natuur gezien en af en toe een klein dorpje. Opvallend was dat er in deze dorpjes vaak door de lokale mensen producten worden verkocht. Deze producten waren echter allemaal hetzelfde. In een dorpje kon je bijvoorbeeld bij 10 mensen groenten kopen, bij het volgende dorpje fruit en bij het volgende dorpje levensgrote knuffels. Binnen het dorp was iedereen elkaars concurrent zouden wij dus denken.

Verder hebben we vorige week nog enkele anderen bedrijven bezocht en deze week zullen we met de melkwagens naar enkele bedrijven gaan om te kijken welke handelingen de chauffeurs moeten verrichten om de melk op te kunnen halen.

• 23 Oktober 2016 - 22:30

Claassen:

Coen ,wat een ervaring ,jij wil vast niet terug.

• 28 Oktober 2016 - 15:24

Arnoud Bink:

Hoi Coen

had al een flink bericht getypt maar de laatste knop niet aangeklikt ; alles weer foetsie

mooi verslag

Misschien wat om een flimpje van you tube te vissen over kuilvoer opslag in nederelnad en dat te combineren met jouw filmpje van de mais oogst die je daar gezien en gefilmpje hebt
    En een directeur trakteren op een broodje met een klontje blubber er op
    Sommige leren beter visueel :-)

Gister Hans Dirksen nog gezien met een van zijn uitspraken

Winnaars hebben een plan
    Verliezers hebben een excuus

Het lijkt erop dat ze een goed plan (niet zoveel mogelijk staarten) moeten hebben en uitvoeren

Je krijgt wel veel te zien van het land ; is wel top

succes met het vaststellen van jullie bevindingen; maar hoe je ze het meest effectiefst bij de directeuren krijgt ????? lijkt me dat er bij Campina ook mensen zijn die daar de "Russische Route "voor weten

• 29 Oktober 2016 - 11:28

Coen:

Hallo,

Bedankt voor de reacties.

De meeste bedrijven hebben hier excuses genoeg inderdaad.
    Er is geen goed plan, het is zo dat de rijke investeerders graag een boerderij willen hebben met zo veel mogelijk koeien om een mooi verhaal te kunnen vertellen aan zijn collega's. Of er dan geld verdient wordt of niet maakt weinig uit.
    Komende weken hebben we afspraken met de directeuren van de bedrijven om onze bevindingen toe te lichten en proberen in te laten zien dat er voldoende mogelijkheden zijn, alleen dan moeten er wel dingen veranderen.

En ik wil nog wel terug naar Nederland hoor, het is een hele mooie ervaring maar Nederland bevalt toch beter haha.

• 29 Oktober 2016 - 21:36

Pieter Ham:

Hoi Coen voor wie ben jij daar ik ben zelf mede eigenaar op melkveebedrijf met 1700 melkkoeien

in rostov (velikoe, jaroslavl oblast)

als je zin hebt om te kijken ben welkom
    =7906525426

• 30 Oktober 2016 - 14:56

Coen:

Hallo Pieter,

Leuk om je reactie te lezen.
    Ik ben hier samen met Christian Winkel voor FrieslandCampina.
    We zullen morgen op kantoor even overleggen en dan laten we je horen of we een keer langs kunnen komen.

• 06 November 2016 - 12:57

Nico Langeveld:

Hoi Coen,

leuk om te zien en te lezen. Een mooie ervaring voor je en tot ziens op de Zeugweg !!

En nog gefeliciteerd met jullie 5 plaats in Noord Holland

groet, Nico